dinsdag 26 september 2017

Kaartenhuis

Half september was het eindelijk zover: ik had een afspraak met mijn cardioloog in Zwolle.
Nadat ik in augustus in korte tijd extreem moe was geworden en vocht vasthield, wilde ik maar niet opknappen. De vermoeidheid bleef en ook had ik nog steeds extra plastabletten nodig.
Ik was dus erg benieuwd naar wat de cardioloog zou zeggen en of er wat bijzonders te zien zou zijn op de echo.

Omdat ik al een mail had gestuurd waarin ik mijn klachten had uitgelegd, was de cardioloog op de hoogte toen ik binnenkwam. Hij nam maar liefst een uur de tijd om de problemen te bespreken en de mogelijkheden om weer 'op de been' te komen door te nemen.
Volgens hem heb ik mijn hart in de vakantie langzaam maar zeker helemaal uitgeput en gaat het een tijd duren voordat ik weer op krachten kom. Hij verwoordde het zo: "Jouw lichaam is een zorgvuldig opgebouwd kaartenhuis. Aan de buitenkant lijkt het heel wat, maar het is ontzettend wankel. Bij een flinke windvlaag stort het in."
En ja, die vakantie waarin ik iedere dag een beetje meer vermoeid raakte, was dus te veel. Het kaartenhuis is ingestort...

Aan dit consult heb ik gemengde gevoelens overgehouden. Het beeld van het kaartenhuis was confronterend. Aan de ene kant ben ik blij en dankbaar dat er geen ernstige dingen gevonden zijn, maar aan de andere kant vind ik het een angstig idee dat ik mezelf in een paar dagen zó uit kan putten. Ja, ik was moe, maar ik ben zo váák moe. Waarom liep het dan nu zo uit de hand? Waarom heb ik dit niet tijdig gemerkt? Hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen?

Antwoorden op al deze vragen heb ik nog niet. De vermoeidheid neemt helaas nog nauwelijks af en ik ben meer ín bed dan eruit. Zelfs al krabbel ik de komende maanden weer wat op, dan kan ik in de toekomst vermoedelijk niet meer alles doen wat ik deed. Dat voelt als een stukje 'verlies' en ik moet dat een plaatsje geven.
Dat zal me overigens wel gaan lukken. Nu ben ik soms een beetje verdrietig, maar ik vind de vrolijke, gezellige Martine ongetwijfeld op korte termijn weer terug. Al met al blijft het namelijk een enorm wonder dat ik er nog bén en dat ik nog steeds heel veel wél kan. Ik realiseer me dat heel goed en vind dat reden genoeg om weer te gaan knokken om mijn conditie op te bouwen.
Ik ga binnenkort maar eens een lijstje maken van leuke dingen die wél lukken en die ik deze winter wil gaan doen...




16 opmerkingen :

  1. Heftig hé... Maar je hoeft het niet alleen te doen! Weet je gedragen door gebeden! Veel sterkte en geduld gewenst..mij stuur wat liefde jouw kant op. ( Idd een sprekend beeld dat kaartenhuis :( ) xx agine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zonder die wetenschap weet ik niet hoe ik het zou moeten redden Agine! Dat is dan ook precies wat me op de been houdt. En alle steun van lieve vrienden en familie, vlak die ook niet uit!

      Verwijderen
  2. Sterkte lieverd,en je weet ,Vertrouwen word niet beschaamd!xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat moeilijk allemaal. Ik herken de frustratie om beperkt te zijn door gezondheidsproblemen. Maar jouw verhaal is wel heftig. Sterkte en ik zal mee bidden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een hele dikke knuffel van mij en onthoud maar wat ik over je zei bij het winnen van de bloghop.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat lastig Martine dat je zo tegen je beperking bent aan gelopen. Dat doet zoveel pijn, en niet alleen lichamelijk inderdaad. Geef jezelf de ruimte die je nodig hebt, geef je lichaam de rust om weer te herstellen en wees lief voor jezelf. Juist nu heb je dat nodig en weet waar de Liefde is!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zeker een heftig verhaal Martine, ik weet natuurlijk van je hart problemen maar zo heftig had ik eigenlijk niet verwacht en is heel jammer en vervelend voor je.
    Houd je zelf goed in de gaten, trap af en toe eens op de rem, ik zal wel moeten zal je nu denken, toch goed voor je zelf zorgen hoor.
    Misschien is Chorella of spirulina nog iets voor je, ik ben dit sinds een 6 weken ongeveer ook aan het slikken, ik neem chorella, niet alle twee tegelijk is dan een beetje te veel van het goede, en ik moet zeggen ik voel mij sinds kort wel een stuk fitter gelukkig.
    Ik neem biologische, met 2000 stuks tegelijk gekocht en het bevalt prima tot nu toe, ook mijn man slikt deze en zegt ook, ik merk het wel, voel mij ook fitter en ontspannender.
    Sterkte meis en rustig aan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je lieve woorden Carla! Ik slik inderdaad al diverse supplementen, dat kan zeker verschil maken. Het moet wel in overleg met de cardioloog, omdat ik ook veel medicatie gebruik. Dank!

      Verwijderen
  7. Ik weet niet wat ik moet zeggen. Het klinkt zo definitief, dat kaartenhuis-verhaal. Beeldend genoeg om te snappen. Als jij in bed ligt, lig je dan te liggen of kan je dan wel iets doen op je laptop bijvoorbeeld?

    Heel veel sterkte komende tijd en ik hoop natuurlijk dat je verder opknapt dan je nu voor haalbaar houdt. Fijne, eerlijk blog, dank je voor het "inkijkje"!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie Aritha. Als ik op bed lig slaap ik niet. Ik lees, kijk TV (de serie 'When Calls the Heart" op Netflix is prachtig!) of gebruik ik inderdaad mijn laptop. Ik vermaak me wel hoor!
      Ik hoop zelf dat ik weer kan gaan bouwen aan dat kaartenhuis. Het zal een tijdje duren, maar de wil is er!

      Verwijderen